امضای تفاهمنامه همکاری دارویی میان ایران و تاجیکستان

 امضای تفاهمنامه همکاری دارویی میان ایران و تاجیکستان کد خبر: 592681 | ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۲۱:۱۸:۱۶ اعتمادآنلاین |

محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این تفاهمنامه اظهار داشت: هیات تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو صورت دادند و مجموعه این بحث‌ها به امضای این تفاهمنامه بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل دارو تاجیکستان به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، به نقل از وزارت بهداشت، وی افزود: تاجیکستان جزو کشورهایی است که همواره برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت بوده زیرا هر دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند، بالاخص زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد.

نیکنام با بیان اینکه همکاری‌های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تاکنون وجود داشته، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را در عرصه‌های دیگر به ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت ایران دارای مزیت‌های بسیار زیادی بوده و می‌تواند منشا خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد.

وی افزود: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری‌ ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت.

نیکنام به اذعان هیات تاجیکستانی از پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: هیات تاجیکستانی در بازدید هایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت‌های صورت گرفته استقبال کرد و درخواست داشت تا جمهوری اسلامی بتواند در این عرصه منشا کمک به آنان باشد.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت افزود: در حالی این همکاری‌ها انجام می‌شود که ۹۷ درصد نیازهای دارویی را خود تامین می‌کنیم، در حالیکه ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است.

وی ادامه داد: هیات تاجیکستانی اذعان داشتند که مردم تاجیکستان نسبت به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی استقبال چشمگیری دارند بنابراین زمینه برای همکاری های فی ما بین دو کشور در این عرصه فراهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *