منابع بودجه تا پایان سال محقق خواهد شد

منابع بودجه تا پایان سال محقق خواهد شد کد خبر: 590869 | ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ۱۵:۱۰:۱۰ اعتمادآنلاین |

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به یک گزارش روزنامه اعتماد پاسخ داد و تاکید کرده منابع بودجه تا پایان سال محقق خواهد شد.

به گزارش اعتماد، در پی درج گزارشی در روزنامه «اعتماد» پیرامون «نحوه تامین کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی» که توسط رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این، خبر آن منتشر شده بود؛ ‌روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه پاسخی به دفتر روزنامه ارسال کرده که عینا منتشر می‌شود.

گزارشی با عنوان «تأمین کسری 400 هزار میلیاردی بودجه از کجا؟» مورخ 18/10/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به ‌منظور رفع ابهام و روشن‌ شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع وقت در آن روزنامه منتشر شود. بر اساس عملکرد نه ‌ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد که بیش از 97 درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه جریان‌هایی که دولت مورد حمایتشان کشور را با کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی تحویل داد و تمام متغیرهای اقتصادی در طول مدیریتشان سقوط کرد گویا از اداره کشور بدون استقراض همراه با انجام تعهدات بر زمین‌مانده دولت قبل برآشفته و مدعی کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی شده‌اند. بله دولت سیزدهم سنت غلط استقراض و چاپ پول و تحمیل تورم 60 درصد بر مردم را برچیده و این در حالی است که عملکرد ناصواب دولت‌های گذشته؛ مانند آینده‌فروشی و انتشار بی‌رویه اوراق کارش را سخت کرده است.

دولت سیزدهم سال گذشته علی‌رغم اینکه در زمان تحویل 60 هزار میلیارد تومان در خزانه بدون اعتبار مانده بود؛ 54 هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی هزینه شده بود؛ هزینه تسویه اوراق ماهانه تا 17 هزار میلیارد تومان رسیده بود، با تمرکز بر درآمدهای پایدار و کنترل هزینه‌ها هم تعهدات را انجام و هم بیش از 200 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی و اشتغال اختصاص داد؛ رویکردی که در سال جاری هم تداوم خواهد داشت. بر اساس عملکرد نه‌ ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه از وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد که بیش از 97 درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه عملکرد نه ‌ماهه وصولی منابع و پرداختی مصارف در سال جاری بر اساس گزارش خزانه‌داری کل نشان از تراز منابع و مصارف دارد؛ در نه ‌ماهه، 86 درصد منابع وصول گردیده و مصارف نیز به نحوی در این سقف پرداخت شده است که هیچ‌گونه اخلالی در پرداخت‌های پرسنلی و سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به وجود نیامده است.

در بخش عمرانی نیز با تدابیری که انجام شده در شش ماه دوم روند پرداخت‌ها سرعت گرفته و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

گفتنی است با وجودی که استفاده از تنخواه، امری قانونی و استفاده از آن در دولت‌های گذشته مرسوم بوده است؛ اما عملکرد نه ‌ماهه سال جاری نشان می‌دهد که دستیابی به بودجه بدون کسری، با مدیریت منابع و مصارف بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزی محقق شده است؛ لذا اظهار کسری بودجه سال 1401 به دلیل عدم اطلاع از جریان منابع و مصارف به‌طورکلی رد می‌شود و اعلام می‌شود بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نمی‌باشد. خوب است در شرایطی که کشور به امیدآفرینی و انسجام ملی نیاز دارد جریان‌های سیاسی با انگیزه‌های خاص و بدون اطلاع دقیق شبهه‌افکنی نکرده و منافع ملی را در پای اغراض جناحی و سیاسی به مسلخ نبرند.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *