افزایش تماس‌ها با سوریه احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب را فراهم می‌کند

افزایش تماس‌ها با سوریه احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب را فراهم می‌کند کد خبر: 601178 | ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۳:۰۸:۳۸ اعتمادآنلاین |

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه گفت: افزایش تماس‌ها با سوریه احتمالا زمینه ساز بازگشت این کشور به اتحادیه عرب پس از انزوای بیش از ۱۰ سال و همزمان با بهبود روابط آن خواهد بود؛ اما در حال حاضر بررسی این گام زودهنگام است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان بار دیگر تاکید کرد، اجماع رو به ازدیادی در جهان عرب وجود دارد مبنی بر اینکه انزوای دمشق بی‌فایده و مذاکره با سوریه به خصوص برای حل وضعیت انسانی آنجا ضروری است.

او به خبرنگاران در لندن گفت: مذاکره به منظور حل این نگرانی‌ها ضروری است. احتمالا در پایان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منتهی شود؛ اما در حال حاضر به نظرم صحبت درباره این موضوع زود است.

سوریه در پی اعتراضات سال ۲۰۱۱ از سوی کشورهای عربی طرد شد. اتحادیه عرب در همان سال (۲۰۱۱) عضویت سوریه را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از کشورهای عربی دیپلمات‌های خود را از دمشق فراخواندند.

از سوی دیگر، فیصل بن فرحان در خصوص گزارش‌های منتشر شده درباره اختلافات عربستان و امارات در داخل گروه اوپک+ گفت: تصمیمات تولید نفت را مجموعه می‌گیرد که منعکس کننده توافق در داخل آن است.

وزیر خارجه عربستان از اهمیت گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر وجود اختلاف بین عربستان و امارات در خصوص پاره‌ای از مسائل از جمله اوپک و یمن کاست و گفت: تمام تصمیمات در اوپک و اوپک+ از طریق مذاکرات بسیار بین تمام شرکا گرفته می‌شود و تمام بیانیه‌هایی که از سوی شرکای اوپک+ می‌بینیم منعکس کننده این توافق است.

او همچنین از اهمیت وجود اختلافات گسترده‌تر بین عربستان و امارات کاست و گفت، بین امارات و عربستان شراکتی قوی حاکم است. آیا باید در طولانی مدت روی همه چیز توافق داشته باشیم؟ گزارش‌هایی که در این زمینه وجود دارند، مبالغه آمیز هستند و معمولا به منابع غیرعلنی تکیه دارند که عمق این روابط را درک نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *