بازی همه یا هیچ در رفح آغاز شده است

همه یا هیچ، استراتژی است که ظاهراً هر دو طرف جنگ اسرائیل علیه مردم غزه آن را در پیش گرفته‌اند، در حالی که (همه) از نگاه یک‌طرف به معنای هیچ‌طرف دیگر بوده و برایش غیرقابل پذیرش است.

بازی همه یا هیچ در رفح آغاز شده است کد خبر: 658442 | ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ۰۸:۰۰:۱۲ اعتمادآنلاین |

سید عماد حسینی- همه یا هیچ، استراتژی‌ای است که ظاهراً هر دو طرف جنگ اسرائیل علیه مردم غزه آن را در پیش گرفته‌اند، در حالی که (همه) از نگاه یک‌طرف به معنای هیچ‌طرف دیگر بوده و برایش غیرقابل پذیرش است.

امروز اسرائیل با ماشین جنگی ویرانگر خود که تا به امروز قتل‌عام‌های زیادی را برای مردم نوار غزه به همراه آورده به دنبال رسیدن به هدف کلی خود یعنی پیروزی قاطع و کامل است و در سوی دیگر حماس نیز با راهبرد جنگ پارتیزانی و نامتقارن و استفاده از بستر مبارزاتی که برای خود طی سالیان گذشته دست و پا کرده به دنبال رسیدن به هدف خود، یعنی اجازه ندادن به اسرائیل برای رسیدن به هدفش است.

این نامعادله امروز به کیلومترهای آخر در رفح رسیده است، جایی که ظاهراً باید نتیجه جنگ در آن مشخص شده باشد، و در عین حال کابینه جنگ اسرائیل که جلسات خود را همچنان در حفره مستحکم موجود در مقر وزارت جنگ اسرائیل برگزار می‌کنند باید پارامتر آزادی اسرای اسرائیلی را هم به آن بیفزاید.

امروز به طور حتم حماس بعد از قتل‌عام صورت‌گرفته علیه چند ده هزار فلسطینی و زخمی شدن چند برابر آنها و ویران شدن مناطق زیادی از نوار غزه چیزی برای از دست دادن ندارد و خوب می‌داند بدون یک آتش‌بس دائم با تضمین‌های سفت و سخت بین‌المللی، هر نوع مبادله اسرا تفاوتی با تسلیم شدن نخواهد داشت.

در مقابل، تصمیم‌گیرندگان در اسرائیل بعد از حدود هفت ماه از جنگ دیگر چیزی برای ویران کردن در نوار غزه نمی‌یابند و بیش از هر کس دیگری می‌دانند خروج آنها از این جنگ بدون دست‌یابی به اهداف سه‌گانه نتانیاهو، یعنی بازگشت اسرا، از بین بردن توان نظامی حماس و پایان دادن به قدرت حاکمیتی حماس در نوار غزه، نه تنها در اسرائیل بلکه در نگاه جامعه جهانی چیزی جز شکست محسوب نخواهد شد، گرچه از هم‌اکنون نیز این شکست از سوی برخی تحلیل‌گران اسرائیلی برایشان قطعی شده است.

همین امر باعث شده است تا آنها همچنان به تنها گزینه موجود خود یعنی قتل‌عام بیشتر فلسطینیان که در حال حاضر در رفح متراکم شده‌اند دل ببندند و امیدوار باشند تهدید به تکرار این جنایات بتواند حماس را به عقب‌نشینی و امتیاز دادن به تل‌آویو متقاعد کند.

به هر شکل امروز جنگ گاز گرفتن انگشت‌ها بین حماس و اسرائیل همچنان ادامه دارد و در این بین جامعه اسرائیل در حال فریاد زدن هستند و هنوز مشخص نیست نتانیاهو و متحدانش تا چه زمانی قادر به مقابله با حماس در غزه، تاب‌آوری در مقابل اعتراضات جامعه جهانی و مقاومت در مقابل اعتراضات داخلی مردمی و سیاسی خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *