کنفراس خبری مشترک نتانیاهو و نخست‌وزیر انگلیس لغو شد

گزارش‌ها از لغو کنفرانس خبری مشترک نخست وزیر اسرائیل و نخست وزیر انگلیس به علت اعتراض‌های گسترده در برابر ساختمان نخست وزیری و در نزدیکی محل کنفرانس خبری مشترک آن‌ها حکایت دارد.

کنفراس خبری مشترک نتانیاهو و نخست‌وزیر انگلیس لغو شد کد خبر: 603839 | ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۲:۰۳:۵۹ اعتمادآنلاین |

نتانیاهو در پی تحولات منطقه‌ای و تظاهرات گسترده در داخل سرزمین‌های اشغالی که از هفته‌ها پیش اغاز شده در ادامه سفرهای اروپایی و با چند روز تاخیر وارد انگلیس شد. حضور نتانیاهو در ساختمان نخست وزیری انگلیس، با تدابیر کم سابقه امنیتی در اطراف این ساختمان انجام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از المانیتور، به گفته منابع دیپلماتیک، نتانیاهو در این سفر حتی نتوانست دولت انگلیس را به طور کامل در اجرای سیاست‌های داخلی با خود همراه کند و نخست وزیر انگلیس تلویحا از او خواست برخی اقدامات داخلی‌اش از جمله اصلاحات قضایی را که موجب تنش‌های گسترده در اسراییل شده کنار بگذارد وبه استقلال قوا تن دهد.

گفته شده دو طرف توافقنامه‌ای برای تعمیق همکاری به ویژه در امور نظامی، اطلاعاتی و امنیتی امضا کردند و نتانیاهو از ریشی سوناک دعوت کرد به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

سوناک تاکید کرد: دولتش همواره در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

نتانیاهو در سفر دوره‌ای به اروپا پیش از حضور در لندن در روزهای گذشته با سفر به آلمان، ایتالیا و فرانسه با مقامات این کشورها دیدار و درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه با آن‌ها گفتگو کرد.

همزمان با حضور نتانیاهو در پایتخت‌های اروپایی، حامیان مردم فلسطین و مخالفان رژیم صهیونیستی علیه این رژیم و سران آن شعار سر دادند و خواستار خروجش از این کشورها شدند.

ریشی سوناک در حالی با بنیامین نتانیاهو در لندن گفت‌وگو کرد که معترضان فریاد می‌زدند «شرم، شرم». این اعتراض‌ها علیه سیاست‌های نخست‌وزیر اسرائیل و برنامه‌های او برای اصلاحات اساسی در قوانین قضایی این کشور برگزار شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو مجبور شد از کنار صدها معترض که پرچم‌های اسرائیل را تکان می‌دادند، عبور کند. معترضان تابلوها و پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی علیه او و دولتش نوشته شده بود، در دست داشتند.

سخنگوی دفتر ریشی سوناک گفت: «اسرائیل یک شریک حیاتی بین‌المللی برای بریتانیا است و بازدید نخست‌وزیر نتانیاهو از لندن این فرصت را فراهم کرد تا در مورد مسائلی که برای هر دو طرف مهم است، صحبت کنیم. چه این موضوع ایران و روسیه باشد و چه تجارت و سرمایه‌گذاری جدید یا اینکه در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه .»

دولت نتانیاهو به‌دلیل سیاست سرسختانه‌اش در قبال فلسطینیان از جمله اظهار نظرهای اخیر یک وزیر دولت که گفته بود هیچ تاریخ، فرهنگ و زبان فلسطینی وجود ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جیمی دیویس، سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا، گفت: «ریشی سوناک حمایت ما (بریتانیا) از راه‌حل دو کشوری را تکرار کرد و گفت بریتانیا اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل در شهرک‌های کرانه غربی را «خلاف صلح» می‌داند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *