نامه مدیرعامل سپاهان به مجلس بابت پرداخت حق پخش

نامه مدیرعامل سپاهان به مجلس بابت پرداخت حق پخش کد خبر: 592107 | ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۲۳:۰۸:۱۰ اعتمادآنلاین |

محمدرضا ساکت، مدیر عامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، در جایگاه نماینده باشگاه‌ها در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در رابطه با عدم رعایت حقوق باشگاه‌های فوتبال ایران توضیحاتی را ارائه داده و خواستار پیگیری این نهاد به جهت پرداخت حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از باشگاه سپاهان، در متن این نامه آمده است:

"جناب آقای دکتر سیدشمس الدین حسینی

ریاست محترم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

با سلام

احتراماً ، ضمن تشکر و قدردانی بابت زحمات و حمایت‌های جنابعالی که از عالمان ، مجربان و قهرمانان ورزش می‌باشید از ورزش کشور در جایگاه‌های مختلف خدمت‌گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موارد ذیل به اختصار مزید استحضار حضرتعالی درخصوص خودکفائی و دستیابی به منابع درآمدی پایدار باشگاه‌ها به ویژه‌ تیم‌های فوتبال به استحضار می‌رساند ؛

الف )) وضعیت موجود باشگاه‌های ورزشی

۱. عدم ثبات در درآمدزایی پایدار بزرگترین معضل باشگاه‌های ورزشی می‌باشد.

۲. بزرگترین و مهمترین منبع درآمدی باشگاه‌ها حق پخش تلویزیونی می‌باشد که باشگاه‌ها از آن محروم هستند .

( به طور متوسط ۴۰% درآمد باشگاه‌های جهان از فعالیت های تجاری ۴۳% از فعالیت‌های رسانه‌ای و فروش حق پخش مسابقات ورزشی و ۱۷% از فعالیت‌های روز مسابقه بوده است).

ب )) عدم اجرای قانون فعـلی

۱. در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مورخ ۹۸/۱۲/۲۶ تبصره ۹ – ک به استناد بند (پ) ماده(۹۲) قانون برنامه ششم توسعه وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند منابع درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز نمایند و وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت سی درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و هفتاد درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد .

۲. دیوان محاسبات کشور در گزارش تفـریغ بودجه سال ۹۹ کل اعلام کرد که سازمان صداوسیما مبلغی از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نکرده است .

۳. درقانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مصوب ۹۹/۱۲/۲۶ مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع تکرار شده که نتیجه آن اعلام نگردیده است.

۴. شایان ذکر است این موضوع مربوط به پخش تبلیغات در مسابقات همه رشته‌های ورزشی بوده است .

۵. درآمد ناشی از مالکیت فروش حق پخش زنده و ضبط شده تولیدات محتوای رویدادهای ورزشی ( حق پخش تلویزیونی مسابقات می‌باشد) در این قانون مغقول مانده است .

۶. متأسفانه صداوسیما درآمد ناشی از حق پخش اینترنتی (IPTV ) را نیز در اختیار قرار گرفته و این فرصت درآمدی را ، به انحصار خود درآورده است.

ج )) اقدامات صورت گرفته در جهت پیش‌بینی پرداخت حق پخش تلویزیونی

۱. طی مکاتبات پیوست با وزارت ورزش و جوانان ، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال موارد بند الف و ب مطالبه و پیگیری شد . (نامه‌های مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ ، ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ، ۱۴۰۱/۱/۱۵) .

۲. مکاتبات وزارت ورزش و جوانان به معاونت محترم توسعه ورزش قهرمانی در تاریخ‌های ۱۴۰۱/۱/۱۷ و ۱۴۰۱/۲/۱۱ (به پیوست می‌باشد) .

۳. مکاتبه معاونت محترم فرهنگی اجتماعی رئیس جمهور محترم به وزیر محترم ورزش و جوانان ، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان صدا و سیما در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ .(به پیوست می‌باشد)

۴. پاسخ مدیرکل محترم دفتر توسعه ورزش حرفه‌ای و امور باشگاههای وزارت ورزش مبنی بر پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان محترم مراجع ذیربط در تاریخ ۱۴۰۱/۳/۳۰ .

۵. مکاتبه سرپرست سابق فدراسیون فوتبال با ریاست محترم سازمان صداوسیما در مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۹ .(پیوست)

۶. تمامی مکاتبات فوق نتیجه‌ای نداشته است.

د )) مطالبه

لیکن با عنایت به ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی و پیش‌بینی ۲۴۳ میلیارد تومانی درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات تلویزیونی ( نه حق پخش تلویزیونی).

۱. استدعا دارد در مدت زمان باقیمانده نسبت به انجام جلسات کارشناسی جهت درنظرگرفتن اعتبار لازم جهت پرداخت حق پخش تلویزیونی توسط سازمان صداوسیما به سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بودجه لازم مصوب گردد.

۲. استدعا دارد نسبت به دریافت حق‌ السهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سازمان صدا و سیما طی سه سال گذشته دستور اقدام لازم صادر گردد و نتیجه به اهالی ورزش اعلام شود."

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *