جایگاه لبنان در پازل نظم جدید عربی محمد بن سلمان کجاست؟

به گمان بسیاری از کارشناسان، نشست اخیر اتحادیه عرب در جده در کنار دستاوردهای چشمگیرش به نحوی نشست انحصاری و خاص محمد بن سلمان بود که هر چه خواست در آن انجام داد.

جایگاه لبنان در پازل نظم جدید عربی محمد بن سلمان کجاست؟ کد خبر: 614382 | ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ۲۳:۰۰:۰۶ اعتمادآنلاین |

سید عماد حسینی- به گمان بسیاری از کارشناسان، نشست اخیر اتحادیه عرب در جده در کنار دستاوردهای چشمگیرش به نحوی نشست انحصاری و خاص محمد بن سلمان بود که هر چه خواست در آن انجام داد.

به گفته این کارشناسان، محمد بن سلمان صحیح یا غلط هرچه خواست کرد، گروکشی‌هایش را انجام داد، با بازگرداندن بشار اسد به اتحادیه عرب قدرتش را در همراه کردن کشورهای عربی به رخ رقبا به ویژه محمد بن زاید کشید و با دعوت از زلنسکی از آمریکا و غرب دلجویی کرد.

با نگاهی به رسانه‌های سعودی پی می‌بریم هنوز هم مدح و ستایش این نشست ادامه دارد، نشستی که از دیدگاه آنها نظم نوین عربی را بنیاد نهاده و در بدترین شرایط جهانی و منطقه‌ای و جهانی، همگرایی کشورهای عربی را موجب شده است.

باید اعتراف کرد سوریه و سودان تنها مشکلات منطقه عربی محسوب نمی‌شوند و گرچه آنها در کنار مساله فلسطین، بزرگ‌ترین غده‌های بدخیم در جسم بیمار عربی به شمار می‌روند اما دمل‌های چرکین دیگری همچون بن‌بست سیاسی بغرنج در لبنان هم وجود دارد که جهان عرب و شاید کل منطقه و جهان را در آستانه یک بحران بزرگ قرار داده است.

با این حال روند مصوبات نشست 32 اتحادیه عرب، چنان‌که به اهداف یکه‌تازانه محمد بن سلمان نگاه ویژه داشت، به مسائل و مشکلات دیگر اعضای این اتحادیه همچون لبنان چندان وقعی نگذاشت.

به بیانی واضح‌تر، در هیاهوی رد و بدل شدن امتیازات بین قطب‌های منطقه‌ای و جهانی پشت میز اتحادیه عرب، کسی به فکر راه‌حلی برای مشکل لبنان و خارج کردن صحنه سیاسی آن از باتلاق نبود.

یک منبع دیپلماتیک در این زمینه به رسانه‌های لبنانی گفت: لبنان در لیست برنامه‌های عربی و بین‌المللی به رده‌‌هایی پایینی تنزل پیدا کرده است و اصولاً دیگر در فهرست موارد حائز اهمیت قرار ندارد.

این دیپلمات خارجی که نامش برده نشده به گروه‌های لبنانی توصیه کرد به فکر بستری برای توافق و همسویی فیمابین باشند و حتی اگر این بستر طائف هم باشد، باز هم این کار انجام دهند و برای رسیدن به توافق از لجبازی دست بردارند.

باید اعتراف کرد، قطعه لبنان جزو پازل محمد بن سلمان و بازیگران بزرگ نشست جده نبود، گرچه همین قطعه ناهمگون و قطعات مشابه فراموش‌شده در میان گردوغبار تحولات منطقه، قدرت تخریب کل بازی محمد بن سلمان و یارانش را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *