تصویر | ساختار زمین شبیه ایده «عروسک روسی» از آب درآمد!

تصویر | ساختار زمین شبیه ایده «عروسک روسی» از آب درآمد! کد خبر: 600573 | ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۲۳:۳۰:۳۶ اعتمادآنلاین |

دانشمندان استرالیایی فکر می‌کنند نشانه‌ها و شواهدی از لایه دیگری در ساختار زمین پیدا کرده‌اند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک هسته درونی‌تر در هسته درونی زمین وجود دارد. یعنی ساختار زمین به نوعی شبیه ایده عروسک‌های روسی است – یک لایه در لایه دیگر.

می‌دانیم که زمین حداقل از چهار لایه تشکیل شده است: پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته درونی. این نظریه که هسته درونی زمین از بیش از یک قسمت تشکیل شده است اولین بار ۲۰ سال پیش مطرح شد.

اکنون، یافته‌های جدید دانشگاه ملی استرالیا به تأیید وجود لایه پنجمی به نام درونی‌ترین هسته درونی کمک می‌کند.

39918920-b9e2-11ed-89f4-f3657d2bfa3b

اما ما قادر به حفاری تا هسته زمین نیستیم، بنابراین دانشمندان به جای آن از امواج لرزه‌ای استفاده کرده‌اند.

امواج لرزه‌ای حرکات ارتعاشی در اعماق سطح زمین هستند که می‌توانند ناشی از چیزهایی مانند زلزله، فوران‌های آتشفشانی یا رانش زمین باشند.

دانشمندان سرعت‌های مختلف این امواج لرزه‌ای را هنگام عبور از هسته درونی زمین بررسی کردند.

آن‌ها تمام داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده بودند روی هم گذاشتند – شبیه کنار هم نهادن همه چیزهایی است که جمع‌آوری کرده‌اید – و به این معنی است که می‌توانند نتایجی را ببینند که دانشمندان دیگر قبلاً ندیده‌اند.

یافته‌ها چه می‌گویند؟

پژوهشگران بر این باورند که داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اند شواهدی را نشان می‌دهد که یک «گوی فلزی» جامد در هسته درونی زمین وجود دارد.

آنها به این نتیجه رسیدند چون امواج لرزه‌ای موقع عبور از هسته زمین سرعت‌شان تغییر می‌کرد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که درونی‌ترین هسته درونی یک گوی آهنی متراکم با قطر حدود ۶۵۰ کیلومتر است.

روفسور هروویه تکالچیچ از دانشگاه ملی استرالیا گفت که مطالعه عمیق‌ترین بخش هسته درونی زمین می تواند اطلاعات بیشتری در مورد گذشته و تکامل این سیاره ما به ما بدهد.

او گفت: «این هسته درونی مانند یک کپسول زمان از تاریخ تکامل زمین است – تاریخچه‌ای فسیل شده است که مانند پنجره‌ای به رویدادهای گذشته سیاره ما است. رویدادهایی که صدها میلیون تا میلیاردها سال پیش روی زمین رخ داده‌اند.»

پروفسور تکالچیچ افزود: «هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در مورد درونی‌ترین هسته زمین وجود دارد که می‌تواند کلید رازهایی باشد که معمای شکل‌گیری سیاره ما را آشکار می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *