کدام کارگران مشمول دریافت عیدی و سنوات نمی‌شوند؟

کدام کارگران مشمول دریافت عیدی و سنوات نمی‌شوند؟ کد خبر: 598258 | ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۲۲:۰۰:۴۸ اعتمادآنلاین |

روزنامه جهان صنعت در گزارشی کارگرانی را که به دلیل قراردادهای ناعادلانه از دریافت عیدی و سنوات محروم هستند، لیست کرده است.

به گزارش جهان صنعت، کارگرانی که قرارداد مشخص و در چارچوب قانون کار ندارند معمولاًً از سنوات بی بهره می شوند چرا که کارفرمایان با هدف فرار از بیمه کردن نیروی کار، پرداخت نکردن سنوات و واریز کمتر عیدی قراردادهای کار را در چارچوب قانون کار منعقد نمی کنند. علی رغم اینکه مطابق قانون، کارگران به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و میزان عیدی و پاداش پایان سال بسته به مدت قرارداد و کارکرد آن‌ها متفاوت است، اما هستند کارگرانی که در واحدهای مختلف به بهانه های مختلف از این حق قانونی محروم می شوند.

این روزنامه در ادامه به دسته‌ای دیگر از کارگران که از دریافت عیدی محروم هستند اشاره کرده است: علاوه بر اینکه تعدادی از کارگران قراردادهای کاری شان تمدید نمی شود، کارگرانی هم هستند که مطابق قانون کار عیدی دریافت نمی کنند. یعنی حداقل عیدی که دریافت می کنند بسیار کمتر از مبلغ قانونی تعیین شده برای آنها است. این مسئله از آنجا ناشی می شود, که اکثر کارگران شاغل در کارگاه های کوچک از مزایای قانونی بی بهره هستند و فقط پایه حقوق را دریافت می کنند و در بهترین حالت پایان سال کارفرما با پرداخت مبلغی بسیار پایین تر از مبلغ تعیین شده عیدی, از مسئولیت خود سر باز می زند و کارگر بیچاره از ترس بیکاری به سمت شکایت قانونی نمی روند و به دریافت همان مبلغ اندک راضی و خوشحال به استقبال عیدی می رود که باز هم مانند سال های قبل با عقب ماندگی درآمد و عدم همخوانی دخل و خرج آغاز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *