واکنش کنعانی به اظهارات اوکراینی درمورد قطع رابطه با ایران؛ ما علاقه‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده هستیم

واکنش کنعانی به اظهارات اوکراینی درمورد قطع رابطه با ایران؛ ما علاقه‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده هستیم کد خبر: 595627 | ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ۱۵:۰۴:۴۱ اعتمادآنلاین |

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه درباره کمک نظامی غرب به اوکراین و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه گفت که این نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه درباره مسائل بین‌المللی و اوکراین است. اگر این عدد و رقام‌ها مصروف صلح‌سازی در اوکراین می‌شد، ما شاهد این حجم از ویرانی و تلفات انسانی نبودیم.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد که سیاست ما عدم حمایت از جنگ و یک طرف علیه دیگری است. امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران، با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست توسعه‌طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.

کنعانی با اشاره به این موضوع که تهران برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی با اوکراین در خصوص ادعاهای مطرح شده مشکل خاصی ندارد، گفت: ما می‌توانیم دور جدید این گفت‌وگوها را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق برگزاری دور جدید این مذاکرات مشخص شده است یا خیر ؟ گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام نشده است.

او در واکنش به اظهارات مقام‌های اوکراین درباره قطع رابطه با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده مبتنی بر منافع متقابل با همه کشورها از جمله اوکراین است. البته ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و امیدواریم مناقشه نظامی با رویکرد سازنده و سیاسی هر چه سریع‌تر خاتمه یاد و طرفین نزاع از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل‌وفصل کنند.

کنعانی افزود: امیدوار هستیم کشورهایی که میلیاردها دلار کمک نظامی را به اوکراین گسیل می‌کنند و در عین حال مدعی طرفداری از صلح هستند، رویکرد غیرسازنده را کنار بگذارند و به کمک به دو طرف به حل بحران فکر کنند.

او گفت: هرگونه ارسال تجهیزات و تسلیحات برای استفاده در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم. برای رفع سوءتفاهم، یک دور گفت‌وگو با مقام‌ های اوکراین در عمان برگزار کردیم. در صورت لزوم، برای برگزاری دور جدید، ما مشکلی نمی‌بینیم.

او افزود: در این زمینه سیاست ما روشن است. ترجیح می‌دهیم به ادبیات سیاسی که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود، توجه نکنیم. مسیر روابط با کشورها، یک مسیر دوجانبه است که باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک تعریف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *