مسئولین وعده‌هایی بدهند که از تحقق آن مطمئن باشند

مسئولین وعده‌هایی بدهند که از تحقق آن مطمئن باشند اعتمادآنلاین |

سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در همایش مکتب شهید سلیمانی و نظم جدید جهانی گفت: درود و احترام می‌فرستم به روح شهید سلیمانی، شهید ابومهدی و شهید پورجعفری، مقاومت در سال‌های اخیر چهره‌هایی را از دست داده است. اگر امروز مقاومت در منطقه شکل منسجمی گرفته و در مقابل آمریکا و کشورهای مداخله‌گر ایستادگی می‌کند ثمره این زحمات و مجاهدت‌هاست.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: شهید سلیمانی یک اسوه بود و یکی از شانس‌های ما بود که هم دوره با این اسوه گرانقدر زندگی کنیم، البته مکتب دفاع مقدس تحت رهبری امام راحل و عظیم‌الشأن چنین اسوه‌هایی را در دل خود تربیت کرد. شهدای بزرگی همچون شهید همت، شهید باکری و شهدای دیگر که اگر این چنین بی‌تاب شهادت نبودند و زنده می‌ماندند چه بسا شخصیت‌هایی همانند شهید سلیمانی می‌شدند. ما باید ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی این بزرگمردی که معتقدیم اسوه بودند را بشناسیم.

وی افزود: شهید سلیمانی نه‌تنها یک نظامی با استعداد و توانا بود بلکه وجوه دیگر شخصیتی او بسیار برجسته بود، او در عین حال یک دیپلمات بود، در عین حال یک انسان عطوف و مهربان بود، او در عین حال پیرو علی علیه‌السلام بود که وقتی در جنگ بود کسی حریف او نمی‌شد اما وقتی می‌دید که ظلمی در جایی وقوع پیوسته واکنش نشان می‌داد و همانطور که وقتی امیرالمومنین متوجه شد که ظلمی به زنی غیرمسلمان شده است به سختی بیمار شد و نتوانست در جایی که باید حضور پیدا می‌کرد برود و سخنرانی کند. یعنی کسی که آنچنان قوی و جدی در مقابل دشمن در میدان نبرد می‌ایستاد اما زمانی که ظلمی را مشاهده می‌کرد، برمی‌آشفت.

خرازی ادامه داد: خب شهید سلیمانی هم شاگرد مولا علی بود، چرا چنین بود؟ چون او از خانواده‌ای مذهبی و روستایی بود، اهل عرفان بود زندگی را صرفاً از یک نگاه و جنبه نمی‌دید. داستان سربازی که اهل عرفان بود و درکنار ایشان بود را همه می‌دانیم که ایشان وصیت کرد در کنار او به خاک سپرده شود.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: در اخلاص شهید سلیمانی تردیدی نیست، نشانه‌های این اخلاص چه بود؟ اینکه از جاه‌طلبی به دور بود. خیلی می‌توانست دنبال مقام و پست و این‌ها باشد، اما ایشان از این عرصه‌ها دور بود. اولا از تبلیغات فراری بود یعنی به ندرت خبرنگارها و تصویربرداران می‌توانستند ایشان را به دام بیندازند، خیلی کم حرف بود، از مقام به دور بود. اگر شهید سلیمانی در زمان حیات خود برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شد قطعاً از جانب مردم انتخاب می‌شد به دلیل علاقه‌ای که مردم به ایشان داشتند اما ایشان از پست و مقام گریزان بود.

وی افزود: شهید سلیمانی خیلی بی ادعا بود، من سراغ ندارم از ایشان ادعایی که عمل نشده باشد. کسانی که مسئول هستند معمولا پیش‌بینی می‌کنند که مثلاً در فلان کار اینگونه می‌شود یا سال آینده چنان خواهد شد که البته اشتباه هم است و انسان باید کاری را که از تحقق آن اطلاع و یقین دارد وعده بدهد. شهید سلیمانی تنها یک ادعا مطرح کرد و آن چه بود؟ اینکه تا سه ماه دیگر اثری از حکومت داعش وجود نخواهد داشت و این هم محقق شد. این از خلوص ایشان بود، انسانی که خالص است، حرف و سخنی را می‌گوید که عمل شود.

خرازی ادامه داد: شهید سلیمانی یکی از ویژگی‌های مهمی که داشت حفظ روابط با دوستان و رفقای قدیم بود، با خانواده شهدا، با رزمندگان حفظ ارتباط می‌کرد. از دیگر روحیه های بارز ایشان خطرپذیری بود، از خطر و مبارزه هراس نداشت.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در ادامه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم شهید سلیمانی فرمان‌پذیری بود و از فرمانده خود مقام معظم رهبری فرمان پذیری داشت. در جنگ افغانستان و درگیری طالبان و جبهه شمال ما از جبهه شمال حمایت می‌کردیم و احمد شاه مسعود بسیار اصرار است که ایران نیرو بفرستد و کمک کند به آزادی هرات، در آن زمان در شورای عالی امنیت ملی یک بحث جدی و مهم درگرفت شهید سلیمانی از مدافعان سرسخت ورود ما به افغانستان و آزادسازی هرات بود و من به عنوان وزیر امور خارجه مخالف بودم. همان زمان توسط آقای حجازی از جانب حضرت آقا پیامی آمد که شما اگر اینجا را آزاد کنید، من بعید می‌دانم که این‌ها بتوانند اینجا را حفظ کنند و نمی‌توانیم خون جوانان ایران را در این مسیر فدا کنیم. شهید سلیمانی با شنیدن پیام رهبری ساکت شد علیرغم اینکه به شدت استدلال و بحث می‌کرد و موافق حضور ما بود اما بعد پیام رهبری به کلی پذیرفت. یا اینکه وقتی من وزیر خارجه بودم و ایشان فرمانده میدان، حضرت آقا به ایشان فرمودند که با دستگاه دیپلماسی هماهنگی داشته باشند بعد از آن به صورت ثابت می‌آمدند و جلساتی را باهم برای هماهنگی داشتیم.

وی ادامه داد: در مبارزه با داعش هم شهید سلیمانی مدیریت فوق‌العاده‌ای داشت علیرغم اینکه داعش یک پدیده جهانی بود و حمایت‌های ویژه‌ای از کشورهای مرتجع داشتند، پیروزی بر داعش یک پیروزی بزرگی بود که سردار این پیروزی شهید سلیمانی بود.

خرازی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی شهید سلیمانی، ابراز داشت: از آنجا که شهید سلیمانی تک بعدی نگاه نمی‌کرد تنها به بعد نظامی نگاه نمی‌کرد بلکه در زمینه‌های اقتصادی و رسانه‌ای هم حضور فعالانه داشت. به یک‌بیان شهید سلیمانی جمع اضداد بود؛ هم دیپلمات بود هم نظامی، هم شجاع و مبارز و جدی بود در میدان جنگ هم دلسوز و مهربان بود در زمان مواجهه با افرادی که مورد ظلم قرار گرفتند. در برخی از جلسات با مقامات کشورهای عراق و سوریه که من هم حضور داشتم ایشان تحلیل‌هایی ارائه می‌کرد که توجه آن‌ها را جلب می‌کرد و نظرشان را تحت تاثیر قرار می‌داد. در قضیه رفراندوم اقلیم نیز ایشان کار بزرگی انجام داد و این با تکیه بر قدرت دیپلماسی ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: ما شباهت زیادی را بین شخصیت شهید سلیمانی و شخصیت سید مقاومت سید حسن نصرالله می‌بینیم، نصرالله هم چنین ویژگی‌هایی دارد هم در میدان نظامی تواناست، هم در میدان دیپلماسی هم در عرصه‌های رسانه‌ای و فرهنگی و اقتصادی حضور دارد و رابطه عاشقانه‌ای میان این دو عزیز برقرار بود.

خرازی با تاکید بر لزوم پیروی از راه سلیمانی و درس آموزه‌های مکتب این شهید والامقام، گفت: ما در درجه اول باید ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار را شناسایی کنیم و بدانیم که چه کسی بود چرا و چگونه در چنین مقامی ایستاد و در این راه گام برداریم.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *