صف‌بندی در جامعه بسیار خطرناک شده است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و فعال سیاسی اصولگرا گفت: صف‌بندی در جامعه بسیار خطرناک شده است.

صف‌بندی در جامعه بسیار خطرناک شده است کد خبر: 605698 | ۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۵:۳۹:۱۸ اعتمادآنلاین |

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به دوستگی آشکاری که درباره حجاب در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: هر مقوله یا هر ارزشی در جایگاه خودش حائز اهمیت است. تاًمین معیشت جامعه یک ارزش است، حفظ و صیانت از عفاف و ارزش است. اما اینکه در صیانت از این ارزش‌ها در چارچوب قانون عمل نکنیم و بر اساس سلیقه شخصی پیش برویم، طبیعتاً می‌تواند عواقبی را در پی داشته باشد. ما طبعاً باید برابر قانون خاضع باشیم تا نگذاریم سلایق جای قانونمندی را بگیرند. در ارتباط با بحث عفاف و حجاب ضمن اینکه قبول داریم از اصول شرع مقدس اسلام است، اما قطعاً نوع اجرای آن و چگونگی همراه کردن جامعه با این قانون نیاز به تدبیر، هوشمندی و دقت دارد تا از ایجاد فضا برای سوءاستفاده برای بدخواهان جلوگیری شود. چرا که ملت ما قطعاً ملتی است که به چنین ارزش‌هایی پایبند است و از آن صیانت می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه گفت: ممکن است برداشت‌های مختلفی درباره چگونگی پرداختن به حجاب وجود داشته باشد که اگر با دقت همه نظرها جمع‌آوری شود، زیان نخواهیم دید. مهم این است که جامعه را به این امر دعوت کنیم که برای زندگی بهتر یک مقداری از خودخواهی‌ها عدول کنیم. یعنی هر کسی برای اینکه بتواند در کنار دیگران زیست آرامی داشته باشد، باید از یک مقداری از خودخواهی‌های خودش بکاهد.

او ادامه داد: چه، کسانی‌که باورهای سخت‌گیرانه و فراتر از شرع مقدس در موضوع حجاب دارند و چه کسانی که از طریق خودنمایی می‌خواهند شأنیتی برای خودشان رقم بزنند، برای سلامت جامعه باید از خودخواهی‌های شان بکاهند. پس اینکه چطور سلایق را به این سو سوق بدهیم، امری مهم است که باید جدی گرفته شود که نیاز به مطالعه و جامعه‌شناسی دارد. البته تا رسیدن به آن نقطه مهم باید صبر و بردباری داشته باشیم و هر کسی بر اساس نظر و تمایلات خودش عمل نکند.

سلیمی نمین افزود: همچنین درباره کسانی که می‌خواهند قانون بنویسند، باید اولویت‌ها را در نظر بگیرند تا مشکلی پیش نیاید. به هرحال در این زمینه‌ها با مسائلی مواجهیم که حل شدن‌شان در حل مساله تاثیرگذار خواهد شد. چون در شرایط روز کسانی هستند موضوع حجاب را به بحران تبدیل کنند؛ بنابراین برای تقویت عفاف در جامعه طبیعتاً باید یک دسته‌بندی داشته باشیم و موضوع‌هایی که دستمایه دشمنان است را مهمتر بدانیم تا از این طریق نگذاریم ازدیاد کدورت در جامعه پررنگ شوند.

وی توضیح داد: اینکه درباره بحث حجاب زیاده‌روی می‌شود، فقط از یک طیف خاصی نیست. قطعاً در جامعه تمایلی وجود دارد که سلیقه‌ها را برابر هم قرار بدهند که در این بین مسئولانی نظیر نماینده مجلس، خطیب جمعه و … باید دقت بیشتری داشته باشند تا گفته‌ها و کارهای شان به حساب عملکرد نظام نوشته نشود؛ لذا نباید تحت تاًثیر کسانی که به ظاهر مومن هستند، قرار نگیرند. همچنین مخالفان حجاب اجباری هم باید از آن‌هایی که عامدانه در راستای تقابل تلاش می‌کنند، دوری کنند. البته گاهی اوقات کسانی که منتسب به نظام هستند؛ به نظرات‌شان تعصب افراطی دارند و مصالح جامعه را لحاظ نمی‌کنند و به همین دلیل کنترل‌شان دشوار می‌شود. البته جابجایی‌شان قطعاً آیه قرآن را کم و زیاد نمی‌کند. اما چون سلیقه‌هایی را نمایندگی می‌کنند، تغییر چاره کار نیست و حتی قشر مطبوع را تندتر هم خواهد کرد. دسته‌بندی و صف‌بندی در جامعه بسیار خطرناک شده است و به همین دلیل باید همه، همه هم و غم‌شان را برای ترمیم فضای اختلافی به کار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *