جنجال صحبت های خانم کارگردان به پارلمان فرانسه کشید/ مکرون هم تبریک نگفت

سخنرانی اعتراضی کارگردان «آناتومی یک سقوط» در جشنواره کن همچنان حواشی دارد.

جنجال صحبت های خانم کارگردان به پارلمان فرانسه کشید/ مکرون هم تبریک نگفت کد خبر: 615780 | ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۲۰:۵۸:۴۰ اعتمادآنلاین |

بحث و جدل پیرامون سخنرانی «ژوستین تریه» پس از دریافت «نخل طلا» برای فیلم «آناتومی یک سقوط» به پارلمان فرانسه کشیده شده است.

به گزارش سینما اعتماد، سایت سینما نوشته: تریه شنبه این هفته از سرکوب معترضین توسط دولت «امانوئل مکرون» و رویکرد نئولیبرال به فرهنگ انتقاد کرده و گفته بود امروز فیلمسازان جوان به سختی می‌توانند رشد کنند. سخنان تریه با واکنش «ریما عبدالملک» وزیر فرهنگ فرانسه روبرو شد که در توییتر نوشت فیلم تریه با مدل سرمایه‌گذاری فعلی برنده «نخل طلا» شده است. تریه دهمین فیلمساز فرانسوی و سومین فیلمساز زن برنده این جایزه است.

وقتی «ژولیا دوکورنو» در سال ۲۰۲۱ برنده «نخل طلا» شد، مکرون در صفحه توییترش به او تبریک گفته بود. اما رئیس جمهور فرانسه این بار پیامی برای تریه ارسال نکرد. عبدالملک سه‌شنبه این هفته در پارلمان فرانسه گفت تهدید واقعی برای سینمای فرانسه حزب تندرو اجتماع ملی «مارین لوپن» است که اخیراً شبکه خبری ۲۴ ساعته «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» را تحریم کرده. او علاوه بر این از رفتار سیاستمداران لیبرال-محافظه‌کار انتقاد می‌کند که به تازگی بودجه فستیوال فیلم کوتاه کلمون فران را کاهش داده است. عبدالملک می‌گوید دولت فعلی هیچ‌گاه حاضر نیست در بودجه‌های فرهنگی مداخله کند.

تریه پس از دریافت «نخل طلا» از «جین فاندا» گفته بود: «این کشور درگیر تظاهراتی تاریخی به خاطر قوانین حقوق بازنشستگی است. این اعتراضات به رسمیت شناخته نشد… و به شکلی بهت‌آور سرکوب شد.» او اضافه می‌کند:‌ «اگر بازتابی از آنچه در اعماق این جامعه در جریان است نبودم، نمی‌توانستم به اینجا بیایم و این جایزه را دریافت کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *