افشاگری سعودی لیکس؛ محمدبن سلمان باز هم متهم به قتل شد

افشاگری سعودی لیکس؛ محمدبن سلمان باز هم متهم به قتل شد کد خبر: 593519 | ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۶:۰۰:۳۴ اعتمادآنلاین |

یک شخصت فعال عربستانی فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی یک مسئول بلندپایه امنیتی عربستان را به خاطر مخالفت با خودش سر به نیست کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سعودی لیکس»، «عبدالحکیم الدخیل» فعال عربستانی با انتشار ویدئویی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: عربستان سعودی، پادشاهیِ سرکوب و ظلم و ستم است که حذف افسران و شخصیت‌های نظامی آن در بحبوحه درگیری‌ها بین شاهزادگان و مقامات بار‌ها تکرار شده است. الدخیل افزود: یکی از مقامات حذف شده در رژیم سعودی، سپهبد «سعود بن عبدالعزیز بن هلال» است که سال‌ها پیش و پس از مسوولیت بن سلمان به طرز مرموزی از صحنه ناپدید شد.بن هلال چندین منصب بالای امنیتی داشت و به داشتن روابط خوب با «محمد بن نایف» ولیعهد سابق معروف بود، همین مساله باعث شد که با روی کار آمدن بن سلمان، هدف حذف قرار گیرد.

پایگاه سعودی لیکس "سیاست حذف مخالفان و تعقیب قضایی آن‌ها در سراسر دنیا را یک رویکرد ثابت در رژیم سعودی برای تداوم ظلم و حکومت سرکوبگرانه" دانست و علاوه بر افشاگری درباره حذف مسئول بلندپایه امنیتی سعودی به دست بن سلمان، به موارد دیگری از حذف مخالفان و تهدید و بدنام کردن آن‌ها در سطح جهان اشاره کرد.

به نوشته این پایگاه، «مانع آل مهذل الیامی» فعال عربستانی و عضو موسس حزب "تجمع ملی" عربستان دهم ژوئیه ۲۰۲۲ دربیروت پایتخت لبنان به قتل رسید و گمانه زنی‌ها درباره انگیزه‌های قتل او هم چنان ادامه دارد. این درحالی است که پلیس لبنان اعلام کرده بود که الیامی به دست ۲ نفر از برادران خود و به دلیل اختلافات خانوادگی در اثر ضربات چاقو جان باخت.

سفارت عربستان در واکنش به این امر به سرعت اقدام به انجام تحقیقات کرد تا اصل مساله را به حاشیه ببرد، درست مثل آنچه چهار سال پیش درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی منتقد آل سعود رخ داد. این در حالی است که حزب تجمع ملی اعلام کرد که الیامی به شکل مشکوکی در لبنان به قتل رسیده است.

«مضاوی الرشید» سخنگوی این حزب و از چهره‌های سرنشاس مخالف رژیم سعودی اعلام کرد که این جنایت از نظر شکل و شیوه، انگشت اتهام را متوجه رژیم سعودی می‌کند که همواره تلاش دارد بین برادر و برادر، مادر و فرزند و پدر و پسر تفرقه ایجاد کند، به خصوص اگر یکی از آن‌ها مخالف سیاسی باشد.

الرشید با تاکید بر دست داشتن رژیم سعودی در این جنایت گفت: زمانی که خاشقچی را هدف قرار دادند، همین روش را در پیش گرفتند. وقتی او به واشنگتن رفت، رژیم سعودی برای جدایی او از همسرش، خیز برداشت.

پایگاه خبری «سعودی لیکس» نوشت: رژیم سعودی همواره سعی کرده از خانواده و بستگان افراد برای تحت فشار قرار دادن مخالفان خود استفاده کند و پدر یا عموی فرد مخالف را به زندان بیاندازد تا از آن به عنوان ابزار فشار برای جدایی میان آن‌ها استفاده کند، آنچه در موضوع الیامی می‌بینیم می‌تواند نمونه‌ای از کاربرد همین روش باشد.

به نوشته این پایگاه خبری، در خصوص پرونده الیامی تحریف و افترا هم صورت گرفته، به گونه‌ای که تعدادی از طرفداران رژیم سعودی، قربانی را متهم کرده اند که تامین کننده مالی برای برخی احزاب خارجی بوده است.

سخنگوی حزب تجمع ملی درباره محل سکونت الیامی در جنوب لبنان گفت: برچسب زدن شگرد تبلیغاتی رژیم سعودی علیه حزب تجمع ملی است و مقامات سعودی هر مخالفی را که از خاک عربستان خارج می‌شود، به همین روش مورد اتهام قرار داده و متهم به ارتباط با دولت‌های متخاصم می‌کنند.

وی با اشاره به اتهام زنی‌های مقامات سعودی علیه حزب تجمع ادامه داد: حزب تجمع ملی از جمله بعد از ترور خاشقچی متهم به حمایت از طرف ترکیه و سپس لیبی و قطر .. شد. بنابراین، رژیم سعودی قادر به فهم این نکته نیست که یک اپوزیسیون داخلی و مستقل می‌تواند وجود خارجی داشته باشد.

الرشید گفت: حزب تجمع ملی از عضویت همه پیروان مذاهب و طوایف در عربستان استقبال می‌کند. ما رویکرد طائفه‌ای نداریم بلکه خواهان دموکراسی و به دنبال گردهم آوردن همه مردم عربستان هستیم.

به گفته وی، تحریف‌های صورت گرفته فقط علیه الیامی نبود بلکه فرصتی شد برای بدنام کردن حزب تجمع ملی و اعضای آن. در همین راستا، تعدادی از عناصر وابسته به حکومت سعودی مدعی شدند که این حزب با شخصیت‌های امنیتی سعودی مانند «سعد الجابری» مشاور محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان و یا شخصیت‌های دیگر در میان شاهزادگان مخالف بن سلمان در ارتباط است.

الرشید با رد این اتهامات گفت: هیچ یک از نام‌هایی که متهم به حمایت از این حزب هستند، ارتباطی یا عضویت یا نقشی در آن ندارند و اگر کسی از افراد خانواده یک متهم یا یکی از اعضای خاندان سلطنتی ما را دنبال می‌کند و یا علاقه مندی دارد، به خود آن‌ها مربوط است و به معنای دریافت حمایت از سوی ما نیست.

سعودی لیکس نوشت: قتل الیامی، تاریخچه رویکرد سرکوبگرانه عربستان، نقض مستمر حقوق بشر و سرکوب هر صدای مخالفی را یادآوری می‌کند.

به نوشته این پایگاه، روزنامه انگلیسی «تلگراف» نیز پیش‌تر در گزارشی تحقیقی از افزایش تهدید‌ها علیه مخالفان سعودی در لندن از سوی حاکمیت سرکوبگرانه بن سلمان و رویکرد وی مبتنی بر سرکوب هرگونه مخالفت مسالمت آمیز در داخل و خارج کشور خبر داده بود.

این روزنامه نوشت که «یحیی العسیری» دبیرکل سابق حزب تجمع ملی از احزاب اپوزیسیون، چاقوی بزرگی را که روی پنجره آشپزخانه او قرار داده شده بود، پیدا و در پی آن نیز تهدیداتی در شبکه‌های اجتماعی با علامت چاقو و کلمه «به زودی» دریافت کرد.

تلگراف افزود: مخالفان سعودی تبعیدی در لندن، بیمناک تکرار سناریویی هستند که برای خاشقچی اجرا شد و در اکتبر ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید.

این روزنامه هشدار داده که «بی توجهی پلیس انگلیس، دولت سعودی را تشویق کرده تا مزدورانش را برای اعمال خشونت علیه مخالفانش در لندن بفرستد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *