آیا جنگنده سوخو-35 خوب است؟

جنگنده سوخو-۳۵ آخرین و توانمندترین عضو خانواده‌ سوخو است. خانواده جنگنده سوخو از بدو تولد یکی از بحث براتگیزترین جنگنده‌ها در حوزه هوانوردی نظامی بوده و هست. از همان هنگامی که اولین تصویر ماهواره‌ای این جنگنده در کنار یک نمونه میگ-۲۹ در ۱۹۸۷ مستقر در پایگاهی در نزدیکی مسکو منتشر گشت تا امروز همواره این خانواده بخشی جدایی ناپذیر از بحث‌های محافل هوانوردی نظامی بوده است.

آیا جنگنده سوخو-35 خوب است؟ کد خبر: 602388 | ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۵:۳۵:۰۰ اعتمادآنلاین |

یکی از کاربران فعال در حوزه هوافضا نوشت:

اگر F-16 موفق‌ترین جنگنده‌ی نسل چهار غربی در بازار و F-15 موفق‌ترین جنگنده‌ی نسل چهار غربی در صحنه‌ی نبرد باشد، جنگنده‌های خانواده سوخو احتمالا ترکیبی از هر دو هستند. در مجموع بیش از 2000 فروند جنگنده‌ی سوخو از انواع مختلف برای کشورهای مختلف تولید شده است.

خط تولید این جنگنده حتی در ایام پسا فروپاشی شوروی هم تعطیل نشد. در واقع این جنگنده را می‌توان عامل احیای صنعت هوافضای روسیه پس از فروپاشی دانست. همچون اف16 این جنگنده یکی از دو جنگنده‌ایست که هنوز توسط رقبای خود طعم شکست را نچشیده‌اند.

در جنگ فعلی اوکراین یک مورد سرنگونی سوخو-27 توسط سوخو-57 به ثبت رسیده که سوخو-57 را نمی‌توان رقیب این جنگنده دانست.

سوخو-57 جانشین سوخو-35 و سوخو-27 است. بجز این مورد تمامی فلنکرهای(انواع سوخو) اوکراینی سرنگون شده در نبرد اخیر همه توسط سوخو-35 و سوخو-27 و.. روسی شکار شده‌اند.

در جریان جنگهای آفریقا و نیز منازعات هند و پاکستان کارنامه‌ی سوخوها در مواجهه با F-16 قابل قبول بوده است.

به این کارنامه می‌توان نتایج تمرینهای ردفلگ را نیز افزود. تاثیرگذاری و اهمیت حضور این جنگنده در نبرد سوریه غیرقابل انکارست.

رهگیری یک اف-22 توسط سوخو در سوریه و J-20 در مرز چین و هند توسط Su-30MKI هندی نشان از توانمندیهای ضد پنهانکار این جنگنده دارد. نوک پیکان فشارهای نظامی چین بر تایوان سوخوهای روسی و چینی-روسی هستند. پس می‌توان به جرات لقب رزم آزموده (یا کامبت پرووِن) را بر این جنگنده نهاد.

سوخو-35 و سوخو-30 و سومو-37 آخرین نسخه و تکامل یافته ترین نسخه از خانواده سوخوها هستند. خانواده‌ای که ده‌ها رکورد هوایی و ده‌ها شکار هوایی را به نام خود به ثبت رسانده‌اند، ده‌ها میلیارد دلار پول را به خزانه‌ی دولتی و شرکت سازنده سرازیر ساخته و خط تولید آن 40 سال پس از شروع هنوز متوقف نشده است. پس در مورد چنین جنگنده‌ای بدون وارد شدن به جزییات فنی آن می‌توان ادعا کرد که شاید برترین جنگنده نباشد اما در نبردهای مدرن کنونی قطعا حرفها برای گفتن دارد. (به زبان کوچه بازاری: چنین جنگنده‌ای با این سوابق ندید مورد تاییدست!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *