قرص جلوگیری از بارداری مخصوص مردان چگونه عمل می کند

قرص جلوگیری از بارداری مخصوص مردان چگونه عمل می کند کد خبر: 599026 | ۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ۲۳:۲۹:۵۳ اعتمادآنلاین |

دانشمندانی که یک مسیر سلولی، یا سوئیچ، پیدا کرده‌اند که توانایی شنا کردن اسپرم را مختل می‌کند، می‌گویند که امکان ساخت یک قرص ضدبارداری غیرهورمونی برای مردان، به طوری که پیش از آمیزش مصرف شود، اکنون واقع بینانه به نظر می‌رسد.

آزمایش به روی موش نشان می‌دهد که این روش اسپرم را حداقل برای چند ساعت میخکوب می‌کند و مانع رسیدن آن به تخمک می‌شود.

اکنون برای آزمایش‌های خیلی بیشتری در این زمینه برنامه‌ریزی شده است. در مرحله بعد و پیش از آزمایش انسانی این روش روی خرگوش آزمایش خواهد شد.

هدف این است که مردان بتوانند یک ساعت قبل از آمیزش جنسی قرص بخورند و مراقب ساعت باشند تا زمانی که اثر دارو زایل شود.

رخلاف قرص‌های ضدبارداری زنانه، این دارو بدون نیاز به هورمون‌ها کار می‌کند.

دانشمندان می‌گویند این یکی از مزایای رویکردی است که آنها بررسی می کنند چون تستوسترون را از مختل نمی کند و با عوارض جانبی ناشی از کمبود هورمون مردانه همراه نیست.

در عوض سوئیچ "شنای اسپرم" که آنها هدف گرفته‌اند یک پروتئین سیگنال دهنده سلولی به نام «آدنیلات سیکلاز» قابل حل یا «اس اِی سی» است. قرص آزمایشی مردانه همین پروتئین را مهار یا مسدود می‌کند.

در مطالعه روی موش‌ها که هزینه آن توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا تامین شد، یک دُز واحد از این دارو به نام تی دی آی-۱۱۸۶۱ اسپرم‌ را قبل، حین و بعد از آمیزش از حرکت انداخت. نتایج این مطالعه در نشریه «نیچر کامیونیکیشنز» چاپ شده است.

این اثر برای حدود سه ساعت برقرار بود. ظرف ۲۴ ساعت به نظر می‌رسید که این اثر کاملا زایل شده باشد چون دسته تازه اسپرم‌ها به طور عادی شنا می‌کردند.

دکتر ملانی بالباخ از دانشمندان این مطالعه از کالج پزشکی وایل دانشگاه کُرنل در نیویورک گفت که این به عنوان یک قرص ضد بارداری نویدبخش است، چون آثار آن زود محو می‌شود و استفاده از آن آسان است.

اگر این دارو نهایتا در انسان موثر باشد مردان ممکن است بتوانند آن را فقط زمانی و به تعداد دفعاتی مصرف کنند که نیاز دارند.

متخصصان هشدار می‌دهند که این دارو در برابر عفونت‌های مقاربتی از بدن محافظت نمی‌کند و برای آن همچنان به کاندوم نیاز دارند.

پروفسور آلن پیسی، استاد رشته آندرولوژی (پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد، می‌گوید: «نیاز مبرمی برای روش‌های موثر، خوراکی و برگشت‌پذیر پیشگیری از بارداری برای مردان وجود دارد و اگرچه روش‌های مختلفی در طول سال‌ها آزمایش شده، هیچ کدام هنوز وارد بازار نشده‌اند.»

«رویکردی که در اینجا تشریح شد، یعنی اختلال موقتی یک آنزیم کلیدی در اسپرم که برای تحرک آن حیاتی است، واقعا بدیع است.»

«اگر بتوان آزمایش روی موش‌ها را با همان میزان اثربخشی در انسان تکرار کرد، می‌تواند همان روش پیشگیری از بارداری مردانه باشد که دنبال آن می گشتیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *