طالبان با حقابه ایران مواد مخدر کشت می‌کند

سفیر ایران در افغانستان در دولت اصلاحات گفت: در دور اول حکمرانی طالبان بر افغانستان، آب را منحرف کردند و بستند و اکنون با ساخت سدی انحرافی با عنوان «کجکی»، حقابه ایران را برای این کار اختصاص داده‌اند.

طالبان با حقابه ایران مواد مخدر کشت می‌کند کد خبر: 613812 | ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۲۳:۳۵:۵۷ اعتمادآنلاین |

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر ایران در افغانستان در دولت اصلاحات گفت: آب هیرمند یا به‌زعم افغان‌ها هلمند، مسأله‌ای است که در دو دهه اخیر برای ما دردسرساز شده است. در دور اول که حکمرانی طالبان بر افغانستان سایه افکند، آمدند، آب را هم منحرف کردند و هم بستند. آن‌ها با ایجاد بندهای انحرافی در منطقه لشکرگاه (مرکز ولایت هلمند)، آب را برای کشت تریاک مورد استفاده قرار می‌دهند و اکنون با ساخت سدی انحرافی با عنوان «کجکی»، حقابه ایران را برای این کار اختصاص داده‌اند.

به گزارش صبح نو، وی افزود:در مجموع، ما باید چند موضع و تصمیم صحیح در این‌باره برای حفظ اکوسیستم، پایداری جمعیت و ادامه زیست مردم در سیستان‌وبلوچستان بگیریم، چون اگر بخواهیم زمان را از دست بدهیم، طالبان وقیح‌تر می‌شود؛ چراکه، دولت درست و درمانی ندارد. اکنون که نیازمند آب هستیم، بهتر است با دانش و تکنولوژی‌ که داریم، ثروت آب را از سوی دریای عمان و خلیج فارس فعال سازیم و سپس در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو، با در دست گرفتن دیپلماسی صحیح با طالبان، مسأله آب را حل‌وفصل کنیم.

این مقام مسئول در دولت اصلاحات تاکید کرد: مقامات طالبان در دوره اول (20 سال پیش) و هم در دوره ثانی، درباره هیرمند اظهار کردند که آب موجود است. بر ‌اساس این معاهده، حقابه‌ ایران ۲۶ مترمکعب در ثانیه، آن ‌هم در سال‌های معمولی و نرمال آبی است. این معاهده، سال معمولی و نرمال آبی را نیز تعریف کرده است که بر اساس سنجش مرکز سنجش دهراوود، مشخص می‌شود و آن هم طوری است که یک سال نرمال آبی، در حوزه دریایی هیرمند، حدود 6 میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *