رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست

ناسا با استفاده از یک سامانه لیزری موفق به ثبت سریع‌ترین انتقال داده در فضا شد و توانست ۳.۶ ترابایت داده را تنها در ۶ دقیقه انتقال دهد.

رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست کد خبر: 613458 | ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰ اعتمادآنلاین |

ماهواره طلایی ناسا که به اندازه یک جعبه دستمال کاغذی است و TBIRD نام دارد، رکورد جدیدی را برای سریع‌ترین سرعت انتقال داده که تاکنون در فضا انجام شده است، به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا، ماهواره TBIRD که مخفف «تحویل فروسرخ ترابایت» (TeraByte InfraRed Delivery) است، در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ (۸ اردیبهشت‌ماه) سرعت انتقال داده نوری فضا به زمین با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه را به ثبت رسانده است.

این سامانه ارتباطی مداری مبتنی بر نور لیزر، رکورد سرعت انتقال را که کمتر از یک سال پیش ثبت شده بود، دو برابر کرد.

ارتباطات فضایی «فوق العاده پرسرعت» جدید

همانطور که ناسا اشاره می‌کند، ارتباطات نوری فوق العاده پرسرعت، قادر به انتقال اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های ارتباطی فضایی سنتی است.

ناسا به تازگی اعلام کرده است که این فناوری را برای مأموریت «آرتمیس ۲» که برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است، آزمایش خواهد کرد. این فناوری می‌تواند به فضانوردان ماموریت ماه اجازه دهد تا فیلم‌هایی با کیفیت HD را در لحظه، به زمین مخابره کنند.

برای این آزمایش جدید، ماهواره TBIRD توانست انتقال داده ۳.۶ ترابایتی را در مدت زمان ۶ دقیقه‌ انجام دهد. ناسا اعلام کرده است که در این مدت زمان و با سرعت انتقال ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه، می‌تواند معادل هزاران ساعت فیلم با کیفیت HD یا تقریباً یک میلیون آهنگ را به طور همزمان به زمین ارسال کند.

ناسا در توییت خود برای اعلام این رکوردشکنی نوشت: نقطه عطف به دست آمد! محموله تحویل فروسرخ ترابایت (TBIRD) توانست ۳.۶ ترابایت داده را از طریق پیوندهای لیزری در یک گذر ۶ دقیقه‌ای با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه به زمین منتقل کند. ۳.۶ ترابایت، داده زیادی بوده و تقریباً معادل یک میلیون آهنگ است.

بت کِر، مدیر ماموریت TBIRD در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا می‌گوید: دستیابی به سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در ماه ژوئن پیشگامانه بود و اکنون ما این سرعت انتقال داده را دو برابر کرده‌ایم که این قابلیت نحوه ارتباط ما در فضا را تغییر می‌دهد.

62610897

TBIRD قابلیت‌های نسل جدید را نشان می‌دهد

ناسا تا به امروز عمدتاً به شبکه فضایی عمیق خود متکی بوده است که از امواج رادیویی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق ماهواره‌ها و فضاپیماها استفاده می‌کند.

سامانه TBIRD در ماه مه سال گذشته در ماموریت «ترنسپورتر-۵» شرکت اسپیس‌ایکس بر فراز موشک «فالکون ۹» به فضا پرتاب شد. تقریباً یک ماه بعد در ژوئن ۲۰۲۲، این سامانه با ارسال ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه در طول پرواز از فراز ایستگاه زمینی خود که دو بار در روز از روی آن عبور می‌کند، اولین موفقیت خود را به دست آورد.

کِر افزود: فقط قدرت ابزارهای علوم فضایی را زمانی تصور کنید که بتوان آنها را به گونه‌ای طراحی کرد که به طور کامل از پیشرفت‌ها در سرعت و حساسیت آشکارسازها استفاده کند و آنچه را که هوش مصنوعی می‌تواند با حجم عظیمی از داده‌ها انجام دهد، بیشتر کند.

وی ادامه داد: ارتباطات لیزری، حلقه مفقوده‌ای است که اکتشافات علمی آینده را امکان‌پذیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *