روزنامه دولت هم مسمومیت‌های سریالی را «هیستری جمعی» دانست!

روزنامه دولت هم مسمومیت‌های سریالی را «هیستری جمعی» دانست! کد خبر: 600825 | ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۲۰:۲۰:۰۳ اعتمادآنلاین |

روزنامه ایران با استناد به مقاله فردی با نام رابرت بارتولومیو که او را مدرس ارشد افتخاری در گروه پزشکی روانشناسی در دانشگاه آکلند نیوزیلند معرفی کرده، مدعی شده عامل مسمومیت دانش‌آموزان در ایران «هیستری جمعی» است!

به گزارش ایران، رابرت بارتولومیو نوشته است: بدون شواهدی از یک عامل سمی، بدون مرگ و تقریباً همه قربانیان به سرعت بهبود می‌یابند. گزارش‌های «مسمومیت» باید با احتیاط مورد بررسی قرار گیرند. در دهه‌های اخیر مطالعات چندین گزارش مشابه از مسمومیت‌های دسته‌جمعی در نهایت با منشأ روانشناختی شناسایی شد. «مسمومیت‌های ایرانی» با بویی ناآشنا مصادف شده است؛ عامل شماره یک بیماری «بدحالی روان‌زاد جمعی» در قرن گذشته.

او در پایان مقاله خود پس از مرور حوادث مشابه در افغانستان، مصر و … نوشته است: در تمام این موارد، دختران جوان در پس‌زمینه‌ای از آشفتگی‌های سیاسی و پس از جلب‌ توجه کسی به بوی غیرعادی، از یک وضعیت مرموز که معمولاً به گاز سمی نسبت داده می‌شد، بیمار شدند. چه چیزی محتمل‌تر است؟ اینکه دانش‌آموزان پس از سه ما‌و‌نیم هدف حملات شیمیایی بوده‌اند که هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد یا اینکه آنها از علائم روان‌زایی ناشی از استرس رنج می‌برند؛ وضعیتی که صدها سال سابقه دارد؛ همچنین این سؤال مطرح است که با چه هدفی دختران جوان تحت استرس شدید و طولانی‌مدت قرار می‌گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *