در بحث انتقام ترور سردار سلیمانی، هنوز دلمان خنک نشده/ دست آزادی‌خواهان به هر شکلی برسد ترامپ را نابود می‌کنند

در بحث انتقام ترور سردار سلیمانی، هنوز دلمان خنک نشده/ دست آزادی‌خواهان به هر شکلی برسد ترامپ را نابود می‌کنند اعتمادآنلاین |

ایرج مسجدی، سفیر سابق ایران در بغداد گفت: سردار سلیمانی نه بار اول و نه بار دوم بود که به عراق می‌آمدند. بارها ایشان به عراق آمده بودند تا کمک به رزمندگان کنند، دائم سفر داشتند و به همین کیفیت کار انجام می‌شد. خودروهای ایشان هم مناسب بود، یگان حفاظتی ایشان هم تیم نسبتاً خوبی بود. به کرات ایشان می‌آمدند و می‌رفتند و این بار نیز همانند دفعات قبلی بود. اینکه به این شکل و با پهپاد امریکایی آن هم مستقیم وارد چنین عملیاتی شود، پیش‌بینی نمی‌شد. بیشتر توجه یا تصور نیروهای امنیتی محافظ سردار سلیمانی از این بود که شاید عملیات انتحاری صورت گیرد یا از روی زمین کسی به ایشان حمله کند یا در آسمان هواپیما را بزنند.

به گزارش جماران، بخش هایی از گفت و گوی مسجدی را در ادامه می خوانید:

  • بیشتر فکر می‌کنم ذهنیت نیروهای امنیتی ایشان و محافظین ایشان به این سمت و به این نوع مقابله می‌رفت و بر این اساس خود را سازماندهی کرده بودند. اما اینکه با پهپاد امریکایی و در مسیری که امن است -جاده فرودگاه تا مسیر شهر نقطه امنی است و مشکلی از نظر نیروهای امنیتی وجود ندارد- اتفاق افتد پیش‌بینی نمی‌شد.
  • قطعاً ردّ ایشان را از سوریه داشتند و می‌دانستند در کدام پرواز است و به دلیل اینکه یک پرواز بیشتر نبوده است و خودروهای حفاظتی ایشان که سردار سلیمانی را معمولاً از فرودگاه می‌آوردند مشخص بود، شناسایی شدند. بنابراین، با اطلاعات کاملی از پرواز سوریه و نشستن هواپیما و بیرون آمدن ایشان و سوار شدن بر این خودروها اقدام شد. به خاطر همین دقیقاً این دو خودرو که مربوط به سردار سلیمانی بود مورد هدف قرار دادند.
  • پهپادها ممکن است از مناطق مختلف باشد، چون امریکایی‌ها در منطقه مرتب پرواز هواپیمایی و پهپادی دارند. یعنی دائم اینها در آن منطقه ممکن است پرواز داشته باشند. حتی ممکن است از عین‌الاسد، از اردن یا از یکی از پایگاه‌های امریکایی در خلیج فارس باشد. دقیقاً مشخص نیست پهپادها از کدام منطقه بلند شدند. حتی شاید از کویت هم بلند شده باشند، ولی اینکه پهپادها از روز قبل آمادگی برای چنین مأموریتی داشتند کاملاً روشن است و در انتظار این سفر بودند و خود را آماده کرده بودند، منتظر زمان ورود ایشان به عراق بودند تا عملیات خود را انجام دهند که این اتفاق متأسفانه افتاد.
  • موقعی که ترامپ تصمیم می‌گیرد شهید سلیمانی را ترور کنند بدین معناست که هر اتفاقی بعد از آن می‌افتد را می‌پذیرند و مشکلی با آن نداشتند. ولیکن چه اتفاقی افتاد؟ سردار سلیمانی در نگاه مردم منطقه و هم دولت‌های منطقه و هم نیروهای مسلح عراق و اقشار مختلف یک شخصیت شناخته شده بود که سمبل مبارزه با تروریسم است. از سوی جمهوری اسلامی نمایندگی و مسئولیت دارد که تروریست‌ها را از بین ببرد. در سوریه با جبهه‌النصره و احرارالشام و گروه‌های دیگر، در عراق با داعش و القاعده و غیره مبارزه می‌کرد. اگر از هر فرد عراقی سوال کنید، شخصیت سردار سلیمانی چگونه بود؟ می‌گوید ایشان تنها کسی است که در جنگ با داعش بزرگ ما بود و کمک موثری به ما کرد. موقعی که ایشان را ترور می‌کنند ادعای امریکایی‌ها زیرسوال می‌رود که برای مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه آمدند.
  • امریکایی‌ها بسیار اشتباه بزرگی کردند. شهید سلیمانی را از ما گرفتند اما مردم عراق را با خود بد کردند. مردم آزادی‌بخش دنیا را با خود بد کردند، ملت‌های منطقه و مسلمان و غیرمسلمان را با خود بد کردند، جمهوری اسلامی و نیروهای مقاومت را در جنگ و مبارزه با امریکایی‌ها راسخ‌تر کردند.
  • کشور عراق را کشور مسلمان، همسایه، دوست، برادر می‌دانیم، کشوری می‌دانیم که پایگاه شیعیان و حرم‌های شریف ما آنجاست. کردستان نیز همینطور است. اقلیم کردستان دوست و هم‌نژاد ما بود و باید در هر حالتی به این افراد کمک کنیم. الان هم همینطور است.
  • نکته دیگر این که مشکلاتی که در عراق داشتیم نه از ناحیه مردم عراق بود و نه از ناحیه عشایر عراق بود و نه از ناحیه دولت عراق بود. یک عده‌ معدودی بودند که اینها شاید در هر جای دیگری هم باشند که از دولت و حاکمیت ناراضی بودند و چون پشتیبان و همکار دولت عراق بودیم گریبان ما اینجا گرفته شد که در آتش نارضایتی آنها نسبت به وضعیت خودشان ما نیز سوختیم.
  • بنابراین، این تعداد محدودی بود و هیچ زمان این را به حساب مردم و دولتمردان عراق نگذاشتیم. نظر سردار سلیمانی کاملاً همین بود که عده‌ای هستند که مخالف دولت خود هستند، شعار می‌دهند اما این تعداد محدود هستند و دلیل این است که روز بعد جمعیتی بزرگتر می‌آمد و در طرفداری از جمهوری اسلامی بود که ایران به ما کمک می‌کند و دولت اسلامی و همسایه همیشگی و یار و پشتیبان ماست. مخالف خود را با گروه معدود مخالف حضور جمهوری اسلامی نشان می‌دادند.
  • لذا اتفاقاتی در عراق افتاد یا می‌افتاد، ممکن است در آینده هم پیش آید. طبیعی که یک جمعیت محدودی هم باشند که ما را قبول نداشته باشند. نمی‌توان گفت فرد به فرد عراقی‌ها جمهوری اسلامی را تائید کنند، مثل برخی از جریانات و گروه‌هایی که در ایران هستند و از اوضاع داخلی ناراضی و ناراحت هستند. بنابراین، شهید سلیمانی یک نگاه راهبردی و استراتژیک داشتند، اینکه دو ملت ایران و عراق باید در کنار هم در سختی‌ها باشند و ایران باید حامی عراق باشد و کمک کند و این دید باعث می شد هیچگاه تحت تاثیر برخی از مشکلاتی که پیش می‌آمد قرار نگیرند.
  • یک کشورهایی که در رأس آنها امریکا و صهیونیست‌هاست نمی‌خواهند دوستی ایران و عراق در اربعین و غیر آن ببینند، حتی نمی‌خواهند دولت‌های منطقه به هم نزدیک شوند، اینها این بساط را راه می‌اندازند، فتنه‌گری می‌کنند، اختلاف را ایجاد می‌کنند، تحریم و تلاش می‌کنند ملت‌ها را از هم دور کنند. اینجا باید مردم و رهبران سیاسی و دولت‌ها بفهمند نباید تحت تاثیر سیاست‌های دشمنان قرار گیرند و دوستی‌ها و پیوندهای خود را تقویت کنند و در جهت اهداف خود کار را جلو ببرند.
  • سفارت امریکا را گروه‌های عراقی می‌زدند و ربطی به سردار سلیمانی نداشت. سردار سلیمانی با نیروهای داعشی مبارزه می‌کرد. سفارتخانه امریکا به دلیل ضدیت یک جریانات داخلی عراق علیه امریکایی‌ها مورد حمله قرار می‌گرفت.
  • بارها به دولت عراق رسمی و غیررسمی اعلام کردیم به هیچ وجه این حرکات را قبول نداریم و نه از آن حمایت می‌کنیم. آنها جریانات داخلی عراق و ضدامریکایی بودند که دست به این اقدامات می‌زدند که تنها شامل سفارت نبود؛ آنها هر امریکایی را می‌دیدند می زدند و می‌کشتند. به خاطر همین، وقتی آمریکایی‌ها در صحنه عراق حاضر شوند، چون سفارت وسیعی در بغداد داشتند ممکن بود این سفارت را مورد حملات آتش باری قرار دهند. اما به جرأت بیان می‌کنم به هیچ وجه سردار سلیمانی وارد نمی‌شدند و دخالتی نمی‌کردند حتی قبول نداشتند. امریکایی‌ها ما را متهم به این کار می‌کردند که این کار ایران است.
  • ما به عنوان جمهوری اسلامی دشمن اصلی امریکا هستیم و در این تردیدی نیست. این بدین معنا نیست که آمریکایی‌ها دشمن دیگری ندارند. بدین معنا نیست هر جا برگی از درختی افتاد بگویند ایران این کار کرده است. آمریکا دشمنان زیادی دارد که خودشان درست کردند. لذا در بحث سفارتخانه که مرکز دیپلماتیک است به هیچ وجه ورود نداشتیم، قبول هم نداشتیم و رسمی به دولت عراق مطرح کردیم که به عنوان سفیر موضع جمهوری اسلامی را اعلام کردم که شدیداً و عمیقاً علیه این اقدامات است.
  • به هیچ وجه ما در این موضوع نه تائید و نه قبول می‌کنیم و نه کار جمهوری اسلامی است. باید پیگیری کنید که کار چه کسانی است و هر برخوردی لازم است انجام دهید.
  • یک انتقام بلافاصله و عکس‌العمل سریع لازم داشتیم که زدن پایگاه عین‌الاسد بود. عین‌الاسد مرکز نظامی و متعلق به امریکایی‌ها بود و شاید برای اولین بار در تاریخ اتفاق می‌افتاد که یک پایگاه نظامی توسط یک کشور دیگر که اعلام کند و بپذیرد این مسئولیت را همانطور که ترامپ مسئولیت شهید سلیمانی را به عهده گرفت، جمهوری اسلامی هم مسئولیت را با همه اتفاقی که ممکن بود بیفتد قبول کرد. این پایگاه را مورد حمله موشکی شدید قرار دادیم. این انتقام کوتاه‌مدت بود که نشان دهیم می‌توانیم بزنیم و می‌توانیم نابود کنیم و اگر این کار را نمی‌کنیم فکر نکنید توانایی نداریم. پیامی بود که به آقای ترامپ و نیروهای آمریکایی باید داده می‌شد که این توانائی را داریم هر امکان شما را در منطقه این چنین مورد حمله قرار دهیم، اما نمی‌خواهیم بین ما و شما جنگ راه بیفتد.
  • این را بیان می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد با آمریکایی‌ها وارد جنگ شود و تصمیم سیاسی برای این موضوع ندارد. به نظرم آمریکایی‌ها هم جرأت جنگ با ایران را ندارند، چون می‌دانند این جنگ پرهزینه برای آنهاست و می‌ترسند این اتفاق رخ دهد و برای همین رویکرد اقتصادی، تحریم، فشار سیاسی، جو روانی، فضای مجازی را راه انداختند. دلیل بر ناتوانی نظامی آنها در مقابل با جمهوری اسلامی است.
  • مسئله دوم این است که آمریکایی‌ها به هیچ چیزی غیر از منافع خود نگاه نمی‌کنند. نه منافع کشورها و نه مردم منطقه و نه جمهوری اسلامی و نه هیچ جای دیگری برای آنها مطرح نیست به خصوص در دوره آقای ترامپ فقط دنبال منافع خود و اسرائیل هستند. می‌گویند همه باید قربانی منافع آمریکا شوند؟! مردم منطقه و جمهوری اسلامی باید منافع خود را تامین کند.
  • به اعتقاد من، آمریکایی‌ها حس زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی و زورگویی دارند که ما اسم آن را خصلت‌های استکباری می‌گذاریم و آمریکایی‌ها دست از این خصلت‌ها برنمی‌دارند. آمریکایی‌ها به زورگویی عادت کرده‌اند. امروز دنیا، دنیای سیاست و مذاکره، همکاری و اقتصاد است. هر شخصیتی را تحریم می‌کنند اعم از دیپلمات، وزیر، تاجر و کاسب و غیره! این به چه معناست؟ رهبر انقلاب ما را تحریم می‌کنند! آمریکایی‌ها امروز به وضعیتی افتاده‌اند که همواره دست و پا می‌زنند تا علیه جمهوری اسلامی اقدامی کنند.
  • در بحث انتقام، هنوز دلمان از این جنایت خنک نشده است. آقای ترامپ از دست ما در نمی‌رود. ایشان و اصحاب ایشان و کسانی که در این ماجرا، در قتل شهید عزیز ما، فرزند ملت عزیز ما نقش داشتند، مورد تعقیب حقوقی، سیاسی، قضائی و غیره جمهوری اسلامی هستند و تا زمانی که محاکمه نشوند ایران این پرونده را رها نمی‌کند. آزادی‌خواهان زیادی در دنیا هستند که به خون آقای ترامپ تشنه‌اند.
  • بی‌پروا این نکته را بیان می‌کنم؛ دست آنها به هر شکلی برسد ترامپ را نابود می‌کنند و انتقام خون ابومهدی و شهید سلیمانی را از او می‌گیرند. چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ من نمی‌دانم، اما آقای ترامپ نباید فکر کند که می‌تواند از این جنایت و ماجرا شانه خالی کند و راحت از دست جمهوری اسلامی فرار کند..

آیا این خبر مفید بود؟ 1 3

نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 3 رای مخالف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *