توافق ایران و عربستان می‌تواند مقدمه‌ای بر پایان بحران یمن و تنش‌زدایی در خاورمیانه باشد اگر…

روزنامه هم میهن نوشت: این آشتی می‌تواند مقدمه‌ای بر پایان یافتن بحران یمن و لبنان و تنش‌زدایی خاورمیانه با همکاری‌های شبکه‌ای ایران و سایر کشورها در منطقه تلقی شود؛ اگر تصمیم‌گیرندگان انعطافی سیاسی و کنشی تعاملاتی و توسعه‌محور در چارچوب منافع ملی داشته باشند.

توافق ایران و عربستان می‌تواند مقدمه‌ای بر پایان بحران یمن و تنش‌زدایی در خاورمیانه باشد اگر... کد خبر: 602274 | ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۲۱:۱۰:۴۳ اعتمادآنلاین |

روزنامه هم میهن نوشت توافق ایران و عربستان می‌تواند مقدمه‌ای برای پایان بحران یمن، لبنان و تنش‌زدایی در خاورمیانه باشد اگر تصمیم‌گیران انعطاف سیاسی داشته باشند.

به گزارش هم میهن، ایران زمانی می‌تواند از این توافق سود ببرد که تمام پتانسیل‌های دیپلماسی خود اعم از اقتصادی، تجاری و امنیتی را برای گسترش رابطه با عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس فعال سازد. ضمن اینکه نقش رفتارهای سیاسی و تعاملات خارجی بر بازار و کنترل ارز و تاثیرات آن بر اقتصاد داخلی و معیشت مردم غیرقابل انکار است. نکته مهمتر اینکه به‌رغم پاره‌ای اختلافات که در بین دو کشور آمریکا و عربستان جریان دارد، اما به دلیل نقش و نفوذ لابی‌های عربستان در کنگره آمریکا روابط پایدار ایران و عربستان تحت تاثیر روابط ریاض و واشنگتن قراردارد، بنابراین تحکیم روابط ایران و عربستان غیرمستقیم بر رفتار و تصمیم‌ گیری‌های آمریکا در قبال ایران و گفت‌وگوهای آتی برجامی موثر خواهد بود.

این روزنامه در پایان نوشت: این آشتی می‌تواند مقدمه‌ای بر پایان یافتن بحران یمن و لبنان و تنش‌زدایی خاورمیانه با همکاری‌های شبکه‌ای ایران و سایر کشورها در منطقه تلقی شود؛ اگر تصمیم‌گیرندگان انعطافی سیاسی و کنشی تعاملاتی و توسعه‌محور در چارچوب منافع ملی داشته باشند. این توافق، زمانی می‌تواند پیش‌نیاز توافق برجامی تلقی شود که چنین دیدگاهی در تصمیم‌گیرندگان حاکم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *