برکت جنگ روسیه اوکراین برای اردوغان؛ جنگنده و پهپاد مخوف جدید ترکیه را ببینید

مشتری این پهپادها احتمالا ارتش در جنگ اوکراین خواهد بود.

برکت جنگ روسیه اوکراین برای اردوغان؛ جنگنده و پهپاد مخوف جدید ترکیه را ببینید کد خبر: 605235 | ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ۰۶:۲۰:۰۰ اعتمادآنلاین |

ترکیه اولین جنگنده بومی خود به نام TF-X را به نمایش گذاشت که دستاوردی بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود. قرار بود این جنگنده همراه با جنگنده‌های پنهان‌کار F-35 مورد‌استفاده قرار بگیرد؛ اما پس از خرید سامانه پدافند هوایی اس-400 روسیه، برنامه تغییر کرد.

به گزارش دیجیاتو، جنگنده TF-X ترکیه به دو موتور مجهز شده است و از نظر ابعاد بین دو مدل F-22 و F-35 آمریکا قرار می‌گیرد که البته طراحی‌اش بیشتر شبیه به F-22 است. توسعه این جنگنده برای ترکیه دشوار بود، اما بالاخره به این مهم دست یافت.

جنگنده TF-X مانند جنگنده KF-X کره جنوبی، کاملاً پنهان‌کار نیست، بااین‌حال در سومین دور تولید جنگنده بومی ترکیه، از یک پیکربندی پنهان‌کار کامل استفاده خواهد شد. علاوه بر پنهان‌کاری، انتظار می‌رود عملکرد آن تفاوتی با جنگنده‌های مدرن نداشته باشد که شامل مواردی مانند سرعت در محدوده 1.8 تا 2.2 ماخ و برد نزدیک به 1100 کیلومتر می‌شود.

به گفته صنایع هوافضای ترکیه (TAI)، 85 درصد قطعات TF-X در ترکیه تولید شده‌اند. در این میان صندلی‌‌پران جنگنده محصول Martin Baker است و همچنین با دو موتور توربوفن GE F110-GE-129 روبه‌رو هستیم. TAI برای 4 نمونه اولیه دو موتوره خود، 10 موتور F110 از ایالات‌متحده خریداری کرد که احتمالاً برای تولید نمونه‌های نهایی، این تعداد افزایش یافته است.

جنگنده TF-X پس از شروع تولید در سال 2029، در سال 2031 شروع به سرویس‌دهی خواهد کرد. ترکیه انتظار دارد سالانه 24 جنگنده تولید کند تا بتواند طی یک دهه، به 250 جنگنده مدنظرش دست یابد.

پهپاد ترکیه

در کنار جنگنده، ترکیه از پهپاد پنهان‌کار Anka-3 هم رونمایی کرده است؛ پهپادی بدون دم که می‌تواند از 1.3 تن جنگ‌افزار پشتیبانی کند. این کشور همچنین یک هواپیمای جنگنده تمرینی سوپرسونیک به نام Hürjet را هم معرفی کرده است.

اگر ساخت TF-X با موفقیت انجام شود، احتمالاً به یک کالای صادراتی تبدیل خواهد شد که پاکستان و آذربایجان را به‌عنوان خریداران احتمالی خود خواهد دید.

ویدئو رونمایی از جنگنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *