از شهر بی‌گاز تا خانه‌های بی‌سند

از شهر بی‌گاز تا خانه‌های بی‌سند کد خبر: 592108 | ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۲۳:۳۲:۴۱ اعتمادآنلاین |

فضای خبری کشور همچنان با سرما و بحران صنعت نفت‌وگاز دست و پنجه نرم می‌کند. مهم‌ترین خبرهای روز بیست‌وپنجم دی ۱۴۰۱ را با هم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها که اعتمادآنلاین گرد آورده، می‌توان اعتماد کرد.

هم بی‌گازی، هم آلودگی و هم اعتراض

درحالی‌که تصاویر اعتراض‌های شبانه‌روز گذشته‌ی مردم تربت‌جام به قطع گاز در این شهر، دست‌به‌دست می‌شد، جواد اوجی، وزیر نفت قول داد که بحران سوخت و گاز سال آینده تکرار نشود- این همان وزیری است که به اروپایی‌ها بابت زمستان سرد هشدار می‌داد.

در این سیاه سرما، بازهم آلودگی مازوتی هوای شهرهای شلوغ و بزرگ هم برگشت و مدرسه‌ها و دانشگاه‌های چند کلان‌شهر را برای دو سه‌ روز تعطیل کرد- (در پرانتز بگوییم که؛ از چهارماه اخیر، مدرسه‌ها فقط ۳۸روز باز بوده‌اند)

در کنار بی‌گازی و گاز مازوت، کارکنان رسمی صنعت نفت هم همزمان با فرخوان شورای هماهنگی صنفی‌شان، در چندین پالایشگاه و مجتمع نفت و گاز سراسر کشور، در اعتراض به اوضاع صنفی و معیشتی‌شان دست به تجمع زدند.

وزارت خارجه‌ها علاج می‌کنند

وزارت‌خارجه‌ها هم امروز دست‌اندرکار علاج‌کردن و توجیه‌کردن بودند.

وزیر خارجه جمهوری‌اسلامی که به‌جای سفر وعده‌داده‌شده به مسکو، سر از آنکارا در آورد، در نشست خبری مشترک با همتای تُرکش، مرگ مهسا امینی را «طبیعی» خواند و رسانه‌ها و فضای مجازی غرب را بابت اعتراضات اخیر به هجمه رسانه‌ای-امنیتی به ایران متهم کرد.

وزارت خارجه کره‌جنوبی هم از رسانه‌ها خواست از تفسیر بیش‌از حد حرف‌های رئیس‌جمهور این کشور در سفر به امارات خودداری کنند و بپذیرند که ایران و کره‌جنوبی رابطه حسنه‌ای دارند.

رئیس‌جمهوری کره‌ دیروز در امارات ایران را مهم‌ترین دشمن امارات خوانده بود.

خانه بی‌سند می‌خرند

عبدالله اوتادی، عضو هیات مدیران اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده در پی جهش پنج تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت هر متر مربع مسکن در ماه گذشته، خرید خانه‌های بی‌سند که ارزان‌ترند، رونق گرفته- این هم حکایت دیگری از فلاکت عصر ما.

خبرهایی از مرگ و زندان

در دنیای هنر امروز خبرهایی از زندان و مرگ شنیدیم.

از نسل طلایی دوبله در ایران، هوشنگ لطیف‌پور، که صدای‌اش را به‌عنوان راوی سریال «دایی جان ناپلئون» و انیمیشن «باغ گل‌ها» به خاطر می‌آوریم، درگذشت.

علی اکبر اسطخلی، موسیقی‌دان برجسته هم که او را با قطعاتی چون «میرزا کوچک‌خان»، ساقی(با صدای مازیار) و «شهید وطن» می‌شناسیم در ۸۸سالگی درگذشت.

مژگان ایلانلو، مستندسازی که پس‌از انتشار تصاویری بدون حجاب در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شد، به ۱۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده و خانه سینما هم بیانیه‌ داده و خواسته که جعفر پناهی، کارگردان زندانی، برای درمان بیماری‌اش هرچه زودتر آزاد شود.

جمعیت چینی‌ها کم شده

راستی بد نیست در انتها بدانید که چینی‌ها رضایت داده‌اند و زادوولد را بی‌خیال شده‌اند و پس‌از ۶۰سال، رشد جمعیت در آن مملکت، منفی شده است. دولت چین رسما گفته در پایان سال ۲۰۲۲ جمعیت چین با کاهشی معادل ۸۵۰ هزار نفر به اندکی بیش از ۱.۴ میلیارد نفر رسیده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *