آخرین وضعیت پرونده تکواندوکاران دوپینگی؛ این پرونده محرمانه بوده و نباید علنی می‌شد

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هنوز حکمی برای تکواندوکاران دوپینگی صادر نشده است.

آخرین وضعیت پرونده تکواندوکاران دوپینگی؛ این پرونده محرمانه بوده و نباید علنی می‌شد کد خبر: 613762 | ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۱۷:۲۵:۲۲ اعتمادآنلاین |

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: هنوز هیچ حکمی برای تکواندوکاران کشورمان که تست دوپینگ آنان مثبت اعلام شد، صادر نشده است. بهانه‌های واهی مسموم سازی غذا محلی از اعراب ندارد و مسئولیت مستقیم دوپینگ بر عهده ورزشکار است.

به گزارش ایرنا، فرزاد شارکی با تأکید بر اینکه دوپینگ تعریف مشخصی دارد و بر اساس یازده عنوان ورزشکار دوپینگی محسوب می‌شود، تشریح کرد: در هر شرایطی اگر در نمونه ادرار ورزشکار، آثار دوپینگ مشاهده شود دوپینگی محسوب می‌شود. دیگر فرقی نمی‌کند از چه طریقی این ماده وارد بدن شده باشد.

وی یادآور شد: مسئولیت مطلق ورود هر نوع ماده ممنوعه به بدن و مثبت‌شدن نمونه دوپینگ با ورزشکار است و صحبت از خرابکاری و توطئه «حرف‌ اضافه» است و لزومی ندارد که فدراسیون مربوطه در این‌ خصوص جواب بدهد.

وی افزود: فعلاً هیچ حکمی صادر نشده و این پرونده محرمانه بوده و نباید علنی می‌شد. اگر محرومیت ۴ساله قطعی بود که مدال‌های ورزشکار پس گرفته می‌شد و رنک ایران هم تغییر می‌کرد. حال‌آنکه در این وهله، ورزشکار حق اعتراض دارد و می‌تواند اعلام بازبینی نمونه را داشته باشد و این کار مدت‌زمان ۲ تا ۶ ماه زمان می‌برد. فقط در این مدت ورزشکار از ادامه رقابت‌ها تعلیق اجباری می‌شود.

شارکی با تأکید بر اینکه ماده استروئیدی در نمونه ادرار این دو تکواندوکار، برای درمان فشارخون یا در مراحلی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود، توضیح داد: محال است که این قرص کوچک در غذای ورزشکار مصرف شده باشد ضمن اینکه ورزشکار باید مراقب خوردن و نوشیدن خود باشد.

شارکی در بخشی از این گفت‌وگو به این نکته هم اشاره کرد که اگر ورزشکار اعتراف کند که چه کسی به او توصیه دوپینگ کرده است، مجازات این شخص ثالث محرومیت ابدی خواهد بود و این تنها بندی است که کمک می‌کند مجازات ورزشکار کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *